Handlekurven er tom

Subtotal: 0,-

Sov, sov i Drømmeland

FIGUR: Symbolsk nok er Tornerose i denne produksjonen en dukke. Dukken er laget av Polina Borisiva i samarbeid med regissør Yngvild Aspeli. Foto: Gisle Bjørneby
 
Ta meg til Drømmeland. Smakebitene pressen fikk servert fra forestillingen Tornerose, som har urpremiere på Teater Innlandet torsdag 2. mars, bærer bud om en lovende og underholdende forestilling som lar publikums personlige erfaringsbakgrunn være med på å gi stykket karakter.
 
 May-Britt Bjørlo Henriksen
954 33 557  maybritt@galleriekg.no 
 
Forestillingen som er en familieforestilling er plassert i en nær samtid hvor skuespillerne fra de internasjonale teaterkompaniene Jammy Voo og Rhum and Clay samarbeider. På scenen vil vi få se Kate EdwardsEmily KreiderJulian SpoonerMatthew WellsEliza Wills-CrispGreg Hall som gjennom skuespill, figurteater, skyggeteater, musikk på scenen og visuelle virkemidler henvender seg til publikum i en forestilling hvor det tekstlige ikke er i førersetet, og estetikken er hentet fra 80-tallet. Grunntrekkene i forestillingen er satt, men forstillingen vil utvikle seg i møte med publikum, forteller regissør Yngvild Aspeli. Aspeli som opprinnelig er fra Hamar regisserer denne gangen forestillingen. Forestillingen er allikevel like mye et resultat av en prosess hvor alle skuespillerne og Aspeli sammen har utviklet forestillingen gjennom improvisasjon.
 
Tornerose er i store deler av denne forestillingen en dukke som er utformet av Polina Borisova i samarbeid med regissør Yngvild Aspeli. Ikledd en grå joggedress møter vi figuren sovende. Mor vekker Tornerose. Far vekker Tornerose. Tornerose sover videre. Dagen går. Tornerose fortsetter å sove. Venner kommer på besøk, men ønsket om å sove videre framstår som så sterkt at det å forholde seg til dem som gjerne vil få henne med på aktivitet kommer i annenrekke.  Vi får allikevel se Tornerose på konsert hvor hun danser, kanskje i visshet om hva som kommer etterpå. Om søvnen som vil kreve sitt. Samtidig som forestillingen sies å være morsom og underholdene, er det også mørke, kanskje mer krevende anslag i stykket. Antakelig er det en forestilling som vil kunne sette den sovende tenåringens liv i perspektiv, både for tenåringen selv, men også foreldrene.
 
Brødrene Grimm skrev mange versjoner av eventyret Tornerose. I den barnevennlige utgaven vi alle kjenner så godt fra tegnefilmer og moderne eventyrbøker, holder kongen og dronningen en stor fest for sin nyfødte datter, Tornerose. Den ene av de kloke feene blir ikke invitert. Det utløser en rekke hendelser der feen som ikke blir invitert forbanner Tornerose, og erklærer at den vesle prinsessen skal stikke seg på en tein og dø når hun blir en ung kvinne. En av de andre feene omgjør forbannelsen til at Tornerose skal sove i hundre år. Tornerose stikker seg i fingeren på en forgiftet tein og faller i dyp søvn sammen med alle dyr og mennesker på slottet. Et tornekratt vokser frem og skjuler de sovende. Hundre år senere vekkes Tornerose av et kyss fra en vakker prins. I de tidligste versjonene fra før 1857 var det en helt annen, og mye råere historie som blir fortalt. Teater Innlandet lover en mørk variant, som allikevel passer for hele familien. Brødrene Grimm hadde latt seg inspirere av den italienske poeten Giambattista Basile, som ga ut to eventyrsamlinger i 1630-årene, da de skrev historiene om Tornerose.
 
Eventyret Tornerose har et stort potensial for å fortelle en samtidshistorie. Overføringsverdien når man tar det til teaterscenen og setter handlingen inn i en moderne tid vil gi både gjennkjennbare og underholdende situasjoner, som satt på en teaterscene både er morsomme og tankevekkende. 
 
Forestillingen som er støttet av Fond for utøvende kunstnere, Fritt Ord, Arts Council England, SPENN og Hamar kommune vises på  14 forskjellige spillesteder i Hedmark og Oppland, med start og slutt på Teater Innlandets scener på Hamar.
 
Begge teatergruppene har sin utdanning fra teaterskolen  Jaques Leqock i Paris, men holder i dag til i England, og driver i stor grad med improteater.
Tilbake